A vírus helyzet, karantén, kijárási tilalom és annak gazdasági hatásai magánembereket és cégeket is egyaránt nehéz helyzetbe hozták, nem csoda ha a válság közepette a hazai vállalkozások támogatása is előtérbe került.
Még azok is, akik eddig a vásárlásnál nem foglalkoztak a gyártóval vagy a származási hellyel, érdeklődve tekintenek a magyar márkák felé. Óriási népszerűségnek örvend az a facebook csoport is, amit egy női magazin szerkesztői hoztak létre pár héttel ezelőtt "vegyélhazait" felkiáltással. A csoport több, mint 200.000 taggal büszkélkedhet igen rövid idő alatt.
Fotó: két magyar márka kooperációja
Divat, kiegészítők, lábbelik, lakás dekor, kozmetkimok, sütik, képzőművészeti alkotások, gyerek cuccok és még sorolhatnánk a kategóriákat, amelyek közül csemegézhetsz a csoportban. Elolvashatod a bemutatkozásokat vagy éppen képes összefoglalókat. A csapat fantasztikus cégeket gyűjtött össze, de igaz, ami igaz sokszor borsos áron kínálják ezeket az alkotásokat.
Magyar márkák kooperációja : Mandrgora, Delacier, Ilyés Juli, Lengyel Zsuzsi, Mácsár Andi, Zagabo, Süel
Ilyenkor felmerülhet a kérdés, hogy miért is kerülnek "ennyibe" ezek a termékek és ki tudja őket megfizetni? Számtalan fórumon láttam már az eladói és vásárlói oldal összefeszülését, pedig semmi másra nem lenne szükségünk csak egy kis empátiára, vagyis képzeljük magunkat a másik oldal helyébe.
A tervezők sokszor tényleg egekbe pozícionálják magukat elrugaszkodva a valóságtól, jobban mondva a hazai piactól (fizetésektől) és magukra veszik ha valaki nem tudja ezeket az árakat megfizetni, sőt sokszor sértődötten reagálnak az árakkal kapcsolatos kérdésekre. Pedig a közönség csak azért morcos, mert vennének ők ilyen szépségeket, de nem biztos, hogy be tudják vállalni anyagilag.
A vásárlók sokszor szintén támadóan, értetlenkedve nézik a magas árakat és azt szajkózzák, miért kerül ennyibe??
A HolyDuck blog tervezőkkel beszélgetve vette sorra a költségeket a "mi kerül ennyibe ezen a ruhán" bejegyzésében. Munkabérek, megfelelő munka körülmények biztosítása (nagyon nem ugyanaz az EU, mint Ázsia), bérleti díjak, magas minőségű és kisebb mennyiségben vásárolt vagy gyártott alapanyagok, járulékok, adók amiből az áfa már önmagában egy komoly tétel.
Összeírtunk pár tippet, ami segíthet a vállakozásoknak, márkáknak, tervezőknek, akkor is ha nem tőlük vásárolsz.
Mit tehetünk ha segítenénk?
- Gondold végig mire van szükséged! Ha három poló helyett elég egy, akkor inkább költsél többet egy jó minőségű, tartós hazai darabra.
- Ha nem engedheteted meg magadnak, de más szívesen meglepne egy helyi márka alkotásával, akkor kérj szülinapra, karácsonyra, ajándékba magyar terméket.
- Ha van akár egy darabod is egy adott cégtől, akkor értékeld őket online! Írj egy ajánlást a facebookon, googleben. Oszd meg az oldalaikat felületeiden és ha egy adott márkát viselsz tageld a céget.
- Ha egyáltalán nem a te pénztárcád, akkor is segíthetsz. Nézegesd kedvenc márkáidat és vidd hírüket! Mesélj róluk másoknak! Csajos találkozókon, munkahelyeden.
- Kérj mindenhol blokkot vagy számlát, már ezzel is segíted az egyenlőbb helyzet kialakulását. Ha megtagadják kérheted a vásárlók könyvét.
- A divat forradalom (fashion revolution) keretében megkérdezheted bármelyik márkát, hogy hol készülnek a termékeik (#whomademyclothes).