A 80-as években volt talán utoljára ekkora térnyerése a giccsnek, mint manapság. A divat és a lakberendezés terén különösképpen el vagyunk árasztva az idilli hangulatot teremtő darabokkal, legyen szó egy mókás karácsonyi pulcsiról vagy egy strasszos flamingós dísztárgyról.
De hogyan őrizzük meg egyéniségünket, egyéni ízlésünket ebben a mai giccsdömpingben? Karácsony közeledtével mi nők szeretünk mindig egy kis csillogást vinni az otthonunk dekorálásába és ha bármelyik bevásárlóközpontban nézelődünk, temérdek szemet gyönyörködtető dísz-és ajándéktárgyra bukkanunk, melyeket viszonylag olcsón beszerezhetünk. Van Diótörő figura csillogós piros vagy fehér egyenruhában, pink flamingó, pink csillogós flamingó, flamingós pink csillogós flamingó a buggyanásig.
Már kislányként is sokunknak a csillogó holmik tetszettek, a színes, tarka-barka kiegészítők és ruhák. Ezt a gyerekkori vonzódást hozza vissza Katy Perry a pop-art-ot idéző fellépőruháival. A szexi énekesnő valami eszméletlen stílusérzékkel tudja használni a giccset, mint eszközt az imidzse építésére és bejött neki, hiszen tini lányok millói szeretnének hozzá hasonlítani világszerte! Az a titka, ahogyan sok más előadóművésznek is, hogy amit csinál, azt komolyan veszi, de saját magát soha.
Sokan sokféleképpen próbálták definiálni a giccs fogalmát, egy biztos, hogy szorosan illeszkedik a mai fogyasztói szokásokhoz, amire jellemző az 'azonnal akarom’ csillapíthatatlan érzése.
A giccset rengeteg kritika éri, a magas művêszeteket kedvelők nem tartják valós (művészi) értéket adó trendnek, mégis virágzik, és közkedvelt; talán a 80-as évekbeli virágzása után a mai korban érte el a csúcsát. A 21. században a bulvármédia teljhatalmával és a kommunikáció felgyorsulásával a giccs terjedése is világméretűvé vált.
Divat a giccs
Sok neves divattervező, a Moschino, a Dolce & Gabbana, Alexander McQueen és Vivienne Westwood előszeretettel csempészi be a giccset haute couture kollekcióiba, így népszerűsítve ezt az idealizált, sokszor hatásvadász trendet.
Fotó: Vivienne Westwood Jewellery - 2018 Xmas
Fotó: Moschino / Ready to wear - 2018 A/W
Az emlék-és ajándéktárgy-ipar a termékeik dömpingjével kelti azt az illúziót, hogy fröccsöntött műanyagfigurák alakjában emlékeink bármikor felidézhetők. De ezek beszerzését humorral is kezelhetjük és lássuk be, egy menő hógömbbel nem lőhetünk mellé, ha fogalmunk sincs, hogy mit ajándékozzunk, amikor abból a bizonyos kalapból azt a bizonyos nevet húzzuk ki. (Kezeket fel, aki már valaha kihúzta a tanára vagy a főnöke nevét a karácsonyi ajándékozós körben. Szép kihívást jelentett, ugye?)
A giccs trend részeként divatba jött manapság az összeöltözős játék, az anya-lánya szettek, akár színes, tüllből készült egyenszoknya fornájában. Be kell valljam, hogy jó párszor már én is elcsábultam és ,matchy-matchy’ szerkóban villogtam a lánykámmal karöltve, szóval bizony nehéz ennek a játéknak ellenállni!
Fotó: Missoni
Ami még kihagyhatatlan a sorból, így az ünnepek közeledtével, az a ronda pulcsi karácsonyi kivitelezéssel, azaz, a villogó orrú rénszarvasostól a strasszos hóemberesig bármi jöhet. Szerintem poén ezeket akár a céges karácsonyi vacsira is felvenni, hacsak nem vagyunk ultramód karót nyeltek az év többi napján.
Fotó: Gucci
De a kiegészítők terén is őrült nagy választék van, csillogó-villogó, flitteres fülbevalóktól és hajdíszektől roskadoznak az üzletek polcai. Aki elég kreativitást érez magában, ezeket akár egymással társítva, még inkább feltupírozhatja megjelenését az ünnepekre készülődve.
Fotó: Süel
A lényeg, hogy őrizzük meg a józan eszünket és semmiképp se vegyük túl komolyan magunkat ebben a flamingós strasszvilágban, hiszen ez csak egy játék, amiben kicsit újra kislányok lehetünk.
Macher Vera