Óriási port kavart az elmúlt hetekben a Hollywoodban, majd hazánkban is kirobbanó ’metoo’ jelenség, amiről mindenki hallott és amiről mindenkinek van véleménye. Sokan névvel vagy éppen egy arcnélküli profilkép mögé bújva névtelenül fejezik ki gondolataikat a közösségi oldalakon; egyesek empatikusan, szociális érzékenységgel fogalmazzák meg véleményüket, sokaknak viszont elegük van az újabb és újabb zaklatási ügyekből, míg mások lemondóan nyilatkoznak, mondván: ’ilyen romlott a világ, úgysem tudunk rajta változtatni’.
Napvilágot láttak ugyanis olyan ’coming-out’-ok is, melyekben a legnagyobb jóindulattal sem beszélhetünk abúzusról, legfeljebb csak egy félresikerült udvarlási kísérletről és ezek valóban bagatellizálják azt a szomorú és elfogadhatatlan társadalmi jelenséget, melyet hatalommal való visszaélésnek nevezünk. Ezek hatására még inkább növekszik a közvélemény közönyös reakciója és sajnos sok szexuális vagy családon belül erőszakot elszenvedett áldozat továbbra is hallgatni fog, mert úgy érzi, nincs, aki hinne neki, aki megértené, vagy akihez fordulhatna.
Legyen kihez fordulni!
A legfontosabbnak azt tartom ebben a súlyos témában azontúl, hogy igenis beszéljünk róla sokat és hívjuk fel rá a figyelmet, hogy intézményi-vállalati szinten jelenjenek meg azok a fékek és kontrollok, melyekkel gátat szabhatunk egy-egy hatalomban lévő gátlástalan ember (pszichopata) szexuális vagy más jellegű kizsákmányoló viselkedésének. A jelenség ugyan a művészi és média berkekben került most a felszínre, de tudvalevően létező, súlyos és kezeletlen probléma sok-sok dolgozó nő vagy férfi életében, akiknek napi szinten kell elviselniük különböző, a feletteseik felől jövő visszaéléseket.
NANE
A Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen (NANE) Egyesület 1994-ben jött létre. Célja, hogy fellépjen a nők és a gyerekek ellen elkövetett párkapcsolati és családon belüli erőszakkal szemben; tevékenysége egyéni, közösségi és társadalmi szinten folyik.
Legyen valós társadalmi felelősségvállalás!
A társadalmi felelősségvállalásnak nemcsak hangzatos irányelvként kellene szerepelnie a vállalatok weboldalán, hanem tényleges segítő szándéknak és valós tetteknek kellene társulniuk hozzá. Szerencsére léteznek olyan cégek, melyek nemcsak a ’metoo’ kampányt követően, egyfajta reakcióként, hanem már jóval korábban is szenteltek időt, energiát és pénzt olyan társadalmi problémák kezelésére, mint például a családon belüli erőszak.
Nov 25. a Nők elleni erőszak felszámolásának világnapja
November 25-én, azaz a nők elleni erőszak felszámolásának világnapján A Néma Tanúk Felvonulásával veszi kezdetét a 16 Akciónap. A nemzetközi kampánysorozat célja, hogy felhívja a figyelmet a nők és gyermekek elleni erőszakos esetek súlyosságára, és közös összefogásra buzdítson. A felvonulást követő két hétben kerekasztal beszélgetések, színházi darabok és további programok várják mindazokat, akik úgy gondolják, hogy a nők és gyermekek elleni erőszak nem maradhat a mindennapjaink része.
Példaértékű CSR projektek
Egy különleges CSR projekt valósult meg azzal a jótékonysági fotózással, melyet egy magyar divatmárka szervezett immár ötödik éve, ezúttal a NANE Egyesülettel karöltve. Az elkészült képanyag azért speciális, mert profi modellek helyett családon belüli erőszakot túlélők szerepelnek rajta. A figyelemfelkeltő kampány része a fotózáson túl egy olyan jótékonysági műhelyvásár, melyet a Nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján tart a magyar divatcég és amelynek nettó árbevételét a NANE kapja.
Túléló vagy áldozat?
A családon belüli erőszakot elszenvedett emberek túlélőként definiálják magukat és kerülik az áldozat kifejezést, ezzel üzenve a nagyvilágnak: az áldozat még mindig benne van valamilyen formában a kiszolgáltatott helyzetben (ha nem is testileg, de lelkileg még érintett, nem gyógyult meg). A túlélő kifejezést a segélyszervezetek is előnyben részesítik, utalva arra, hogy az érintettek igenis kilábaltak egy nehéz helyzetből és már jól vannak
.
Macher Vera