Miután a divatiparra is lesújtott a koronavírus-járvány, a nagyobb divatházak válságstratégiát alakítottak ki világszerte. A kisebb divatmárkák az eddig is bevált kreatív marketing megoldásaikat bővítik. Különös maszkos kollekciók korát éljük.
Mi, divatorientált nők, szenvedünk, mint a kutya, hogy nem járhatunk el a kedvenc ruhaüzleteinkbe shoppingolni vagy legalább csak körülnézni.
Tavaszra rengeteg divatvonatkozású eseményre regisztráltam, mindhiába… Ahogy jöttek a baljósabbnál baljósabb hírek a koronavírus terjedéséről és a korlátozásokról, a Budapest Fashion Week-től kezdve a Dalaarna divatbemutatóján át a szervezők sorra lemondták, illetve későbbi időpontra halasztották a rendezvényeiket.
A sors fintora, hogy a stílusukról világhírű olaszok a járványhelyzetben is előttünk járnak jónéhány lépéssel.
Milánóban az európai divat fellegvárában élő közvetítéseken keresztül tartották meg a Fashion Week-et, de akárhogy is igyekezték kerülni a tömeges megjelenéseket, mégiscsak sok embernek kellett egyszerre egy helyen részt vennie.
„A divatszakma az egyik legnagyobb elszenvedője a járványnak.” - mondja Szerafin Anna, aki a Fendinél dolgozik néhány éve Olaszországban. „Biztosan több minden átkerül online platformokra, az eladások, a meetingek. Ezekkel már most februárban is próbálkoztunk, Skype-hívásokon keresztül intéztük a buyerek rendeléseit, akik nem tudtak Milánóba repülni. Ez egy járható út lehet a jövőben.”
A magyar modell arról is beszámolt, hogy a divatcégek Olaszországban példaértékű döntést hoztak és gyáraikat, varrodáikat most nem az új kollekciók legyártására használják, hanem maszkokat, orvosi köpenyeket, lepedőket készítenek, ezzel is segítve a járvány elleni küzdelmet.
Szóval a szemem azért rajta tartom a pályán és figyelem, hogy a divatvilág szereplői hogyan reagálnak a vírushelyzetből következő kihívásokra. Nevezhetjük veszélyeknek is, bár ahogy látom, aki a túlélésen túl a lehető legjobbat akarja kihozni ebből a karanténba zárt szorult helyzetből, most a legkreatívabb megoldásokkal kell élnie.
Szürreális maszkos kollekciók
A divattervezők gyorsan cselekedtek a krízishelyzetben és sorra kezdték gyártani a készleten lévő textiljeikből a maszkokat. Ahány tervező, annyiféleképpen reagált; volt olyan designer, aki kezdettől fogva ingyen adta a maszkjait és volt olyan divatcég, amely arra hivatkozva, hogy a varrónőinek munkát kell biztosítania, borsos árat kért el egy-egy egyszerű textildarabért. Akadt, akit sok kritika és támadás ért azért, hogy egyáltalán pénzt kér a maszkjaiért. A világszinten ismert designerek közt pedig láttunk a kollekcióhoz tervezett és kifutón is felvonultatott maszkos divatot. Kérdés, persze, hogy ez mennyire feszeget már bizonyos erkölcsi határokat.
A maszkgyártás és minden jótékony szerepvállalás fontos, de a divatcégeknek mégiscsak az az elsődleges céljuk, hogy megtartsák a vevőkörüket, így a vevőközpontúság és a személyreszabottság többé már nemcsak hangzatos kifejezések. Míg a retail üzletek, a Hennestől a Gap-ig a kényszerű üzletbezárások után még mindig csak kapkodják a fejüket és az eddig is szokásos akcióikkal próbálnak online vásárlásra ösztönözni a webshopjaikban, addig a kisebb divatmárkák most egyfajta lépéselőnyhöz jutottak, legalábbis ami a vevőik márkahűségének megtartását illeti, hiszen nekik eddig is nagy szükségük és egyúttal tapasztalatuk volt a vevőközpontú marketing megoldásokra.
Virtuális stílustanácsadás és személyreszabott ruhaválasztás
Magyarországon körülnézve, a kedvenc divatmárkáim, mint például a Nubu vagy a Süel nem vesztegettek egy napot sem a krízishelyzetben. A jól bevált kreatív ötleteiket még inkább kibővítették, otthoni fotózásokkal és egyéb live eseményekkel tartják fent az érdeklődést.
A Süel március közepére tervezett showroom bemutatóját például élővideós kapcsolással tartotta meg, méghozzá úgy, hogy a hirtelen jött korlátozások miatt nagyon kevés idő maradt az átszervezésre és persze az is tudatos döntés volt, hogy ötnél több résztvevő nem volt egyszerre egy helyen, csak néhány modell, egy fotós és a tervező és mégis egy színvonalas eseménnyel sikerült a divatrajongóik figyelmét fenntartani.
Aki kreatív, az a legkreatívabb!
A magyar kötött divatmárka tervezője digitális showroom ’bejárást’ is tart a vevőinek. Ezt úgy kell elképzelni, hogy élő kapcsolással ’körbevezeti’ a vásárlót a bemutatótermében és ruháról-ruhára, próbababán mutatja be a legújabb kollekció darabjait egy-egy érdeklődőnek, aki kártyával vagy paypal rendszeren keresztül vásárolhatja meg a kiszemelt darabokat és a rendeléséhez ingyenesen kap egy maszkot is.
Figyeltem ezt a két videót, a divatbemutatót élőben, a showroom bejárást felvételről és mindkét esetben azonnali válaszokat láttam az érdeklődők felbukkanó kérdéseire. Most tehát a személyre szabott ruhaválasztás kerül fókuszba olyannyira, hogy maga a designer szabja a személyre a vágyott megjelenést.
Kérdés, hogy mi vásárlók hogyan reagálunk, tanulunk-e ebből a krízishelyzetből? Jó ideje téma a divatvilágban is a tudatos fogyasztás, a tudatos vásárlás kialakítása. Ha végre túljutunk a járványon, annyi előnyünk biztosan lesz, hogy ezentúl valóban jobban megnézzük, hogy mire költünk és jobban megbecsüljük azokat a hazai termékeket, divatmárkákat, amelyek most még inkább a vevőikre koncentrálnak és a lehető legtöbbet megtesznek azért, hogy megtartsanak minket.
Macher Vera
Szerafin Anna interjú: Forrás: https://www.femcafe.hu/cikkek/fashion-beauty/szerafin-anna-milano-fendi-konoravirus-interju?fbclid=IwAR0wtFa0rHmO705aXo3p8PHym0OnYz4FtzpXZAYEs7TvkTsCjqYZisBJGPE