Logo Pic
SikIó NapIó 2024. május 22.

Régi és új találkozása ─ Bom Jesus do Monte funicular

14. századi keresztény szentély, 18. századi barokk lépcsősor és 19. századi siklóvasút ─ a portugáliai Braga városában különböző korszakok elegyednek a Bom Jesus do Monte zarándokhelyen, amely mára nemcsak vallási látogatások, hanem turisták célpontjává is vált.

Az észak-portugáliai város, Braga melletti domb tetején található a Bom Jesus do Monte katolikus szentély, amelyet 2019. július 7-én az UNESCO Világörökség részévé nyilvánítottak. Portugália- és Európa-szerte számos dombtető vált vallási áhítat helyszínévé már az ókortól kezdődően, így lehetséges, hogy a Bom Jesus domb is ezek közé tartozik. Az itt található kápolnát azonban 1373-ban építhették meg először, legalábbis erre utalnak a régészeti bizonyítékok. A szentély egyes épületrészei azonban a későbbi évszázadokban lettek megépítve, újraépítve, hozzátéve a különböző korszakok lenyomatát a több száz éves zarándokhelyhez.

treppenaufgang_bom_jesus_do_monte.jpg

A Bom Jesus kápolna a portugáliai Braga városában. (forrás: wikipedia.org)

A dombon található kápolnákig és szökőkutakig egy az 1700-as években épült barokk lépcsősor vezet, amelynek nagyjából 600 lépcsőfoka van. Ezt azonban az emberek többnyire csak a lefelé közlekedéshez veszik igénybe, hiszen közvetlenül mellette fut a sikló pályája, amely használata megkíméli a látogatókat a fáradságtól.

 

1280px-elevador_bom_jesus_do_monte.jpg

A siklóvasút felső állomásán. (forrás: wikipedia.org)

Siklóvasút a dombon

A sikló összeköti Braga városát a szentéllyel, és legfelső állomása a Szent Longinus szobornál van. Útját mindössze három perc alatt teszi meg. A sikló építését 1880 márciusában kezdték meg, tervezője Raoul Mesnier du Ponsard volt Nikolaus Riggenbach svájci mérnök irányítása alatt. Mesnier korának igen híres siklótervezője volt, a lisszaboni közkedvelt felvonók közül is ő tervezett néhányat. A Bom Jesus do Monte funicular Manuel Joaquim Gomes közbenjárásával valósulhatott meg, aki érdekelt volt abban, hogy leváltsák a területen működő, lovak által vontatott vasúti járműveket, amelyek a szentélybe vezettek, és amelyeket muszáj volt ökrökkel kisegíteni a forgalmasabb napokon. Gomes finanszírozásával végül 1882. március 25-én kezdhette meg működését a sikló vízballaszt-elven. Hosszas működést követően 2003-ban pedig benyújtották a kérelmet a jármű nemzeti örökségként való minősítésére.

bomjesus_topo_2007.jpg

Az egyik kocsi a 2006-os restaurálást követően (forrás: wikipedia.org)

Bár a Bom Jesus do Monte szentély nem annyira híres, mint a Fatima nevű, Lisszabon és Porto között elhelyezkedő zarándokhely, a mai napig fontos célpontja a keresztény utazóknak, sőt mára a látogatóközönsége nemcsak belőlük áll, hanem a korokon átívelő építészeti, művészeti értékét és a völgyben elterülő táj panorámáját megcsodálni vágyó turistákból. Hiszen bőven van itt látnivaló, és még a siklók kedvelői is megtalálják a különleges dombon számításukat.

Források: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bom_Jesus_do_Monte_Funicular

https://thewest.com.au/travel/portugals-braga-yes-something-to-brag-about-c-13834468

https://en.wikipedia.org/wiki/Sanctuary_of_Bom_Jesus_do_Monte

Vissza a címlapra
Sikló Napló
A Gellért-hegyi sikló egy évszázados, máig beteljesületlen budapesti álom. Korszakokon és rendszereken át dédelgették, újra és újra nekifutottak, más és más finanszírozási és kivitelezési formában, azonban sajnálatos módon mindegyik próbálkozás hamvában holt és a sikló sohasem valósult meg – legalábbis eddig. 16 éve tevékeny résztvevője is vagyok a megvalósításnak műszaki igazgatóként, majd a projektcég ügyvezetőjeként. Kollégáimmal szívből reméljük, hogy a Gellért-hegyi sikló már nem sokáig marad álom. A Sikló Naplót azért indítottuk, hogy ne csak a Gellért-hegyi siklóval kapcsolatos legújabb fejleményekről, hanem a siklóvasutakhoz és az egyéb kötélpálya rendszerű eszközökhöz, illetve a Gellért-hegyhez kapcsolódó egyéb érdekességekről egy helyen informáljuk kedves olvasóinkat. A Sikló Naplón a kisiklás kizárt. Walton Imre
Legjobban pörgő posztok
Játékoscserék a láthatáron?
venember83 • 7 nap
Douglas Luiz egyre közelebb a Juventushoz
Apuleius • 4 nap
HIVATALOS: Thiago Motta a Juventus új edzője
Apuleius • 3 nap
Huijsen értékét 30 millió euró fölé lőtte be a Juve?
venember83 • 1 nap
„Ha elindul a szöveg, nekem ömlik” – Ketioz-interjú
soostamas • 4 nap
Cikkek a címlapról
Düsseldorf és Wuppertal
Az sem kevés, mikor egy hétvége alatt járunk be egy nagyvárost, de még fárasztóbb, mikor három nap alatt négy kisebbet. Ez a bejegyzés a hétvégi kiruccanás első felét, Düsseldorfot és Wuppertalt tartalmazza, hamarosan jön a második rész.
Te vagy a színfolt, csak mindenki színvak - Rec.hu
Most én vagyok én, vagy csak megjátszom magam? Én is körülmények között körözgetek. Milyen jó volt, amikor még nem volt miért görcsben lenni. Megveszek neked mindent, csak az agyamat ne szédítsd meg. Körülöttem mindenki olyan kibaszott okos. Ott is ugyanaz a gány, csak több a nevetés. Amíg a dolgok…
>